27.7.2021 Dine4fit.hu

Biztonságos fogyókúra: Mielőtt fogyókúrába kezdünk, tegyük fel magunknak a következő 9 kérdést

A fogyás fejben dől el…Mindannyian tudjuk, hogy a fogyókúra nem egy egyszerű folyamat (főleg az elején). Tudjuk, hogy meg kell változtatnunk az étrendünket, többet kell mozognunk és kitartónak kell lennünk ahhoz, hogy célba érjünk és a megszabadult kilók ne pattanjanak ránk egyből vissza.

A fogyókúrázok 90% retteg az ún. jojó effektustól. Hogyan kellene felkészülnünk a fogyókúrára? Mi az, amit fontolóra kellene vennünk?

Ma MUDr. Marie Skalská válaszolja meg ezeket a kérdéseket.

A siker titka – a precíz felkészülés

Vegyünk elő egy papírt és egy tollat, és írjuk le a válaszainkat az alábbi kérdésekre. Lehet, hogy ez a tevékenység csak pár percet vesz igénybe, viszont nagyon sokat segíthet a helyzet feltérképezésében és az esetleges bukkanók felismerésében. Ha előre tudjuk, mi az, ami gondot okozhat, sokkal jobban fel tudunk készülni az adott helyzetre és jobban tudjuk kezelni, ha esetleg bekövetkezik.

1. kérdés – MIÉRT AKARUNK LEFOGYNI?

Tapasztalataim szerint a fogyni vágyók legerősebb motivációja a saját testi/lelki/egészségügyi állapotuk. Leggyakrabban az egészségügyi állapot az, ami képes „hajtani” és ösztönözni az embereket arra, hogy valóban kezdjenek el törődni a testükkel. Ahhoz, hogy képesek legyünk lefogyni, saját magunkat kell motiválnunk és nekünk kell akarnunk ezt a lépést meglépni – az akaraterőnk kulcsfontosságú ebben az esetben.

Írjunk egy listát arról, miért is szeretnénk fogyni és tartsuk olyan helyen, ahol könnyen hozzáférünk majd, ha eljön a gyengébb pillanatunk és kételkedni kezdünk a folyamatban. Olyankor különösen jól jön visszaemlékezni arra, miért is vágtunk bele.

2. kérdés – MIT, MENNYIT és MEDDIG?

  • Mit szeretnénk elérni? Le akarunk fogyni? Jobb fizikai állapotot szeretnék? Szeretnénk javítani a vércukor szintünken? Versenyre készülünk?
  • Mennyit szeretnénk fogyni? Hogyan tudnánk követni a fejlődésünket?
  • Mikorra szeretnénk elérni a célunkat? Van valamilyen határidőnk?

3. kérdés – HOGYAN TUDJUK MEGVALÓSÍTANI A TERVÜNKET?

Valószínűleg ismerősen hangzik a „Többet fogunk mozogni“ és a  „Jobban odafigyelünk majd az étkezésre,“ kijelentés. Ezek a kijelentések viszont semmihez sem köthetők – hogyan fogjuk nyomon követni a fejlődésünket? Mit is jelent az, hogy „többet fogunk mozogni? Elmegyünk edzeni heti 2x egy konditerembe? Napi szinten sétálni fogunk és figyelünk majd a napi lépés számunkra? Mennyi az „optimális” napi lépésszám? Hol tudjuk ezt rögzíteni? A Dine4Fit alkalmazás segíteni tud az étkezések és a fizikai tevékenységek nyomon követésében, viszont ahhoz, hogy sikeresek legyünk mindenképp kell egy terv, amit követni fogunk. Ajánlatos egy olyan tervet készíteni, amiben konkretizáljuk mennyit szeretnénk/mennyit kellene mozognunk pl. napi/heti/havi szinten. Ha van egy tervünk, sokkal egyszerűbb követni és betartani, mint hogy napi szinten improvizáljunk és bízzuk a véletlenre a dolgot.

4. kérdés – MIKOR?

Az idő a legértékesebb dolog azok közül, amink van. Van jelenleg elég időnk arra, hogy teljesítsük a tervünkben meghatározott aktivitásokat? Vagy át kell értékelnünk a napi rendünket? Honnan tudnánk időt „nyerni?” Pl. lefaragjuk a barátainkkal töltött időt? Kevesebbet fogunk böngészni az interneten? Kevesebb időt fogunk tölteni a szeretteinkkel, vagy kevesebbet szánunk a pihenésre? Nem fog ez minket zavarni? Mikor fogjuk elkészíteni az étkezéseinket? Lesz rá időnk este, vagy inkább reggel? Mikor intézzük a bevásárlást? Mikor töltjük majd fel a friss zöldség és gyümölcs készletünket? A „Mozognék, de nincs rá időm“ kifejezés a valóságban csak annyit jelent, hogy „Vannak más tevékenységek, amelyek fontosabbak számomra, mint a torna. Egy nap 24 órából áll…de rajtunk múlik mire pazaroljuk vagy használjuk fel azt a 24 órát.

5. kérdés – KIVEL?

Egy partner a kitartás garanciája tud lenni. Van olyan barát/barátnő, aki hajlandó lenne életmódot váltani Önnel együtt? Vagy inkább a közösségi hálókat és csoportokat preferálja? A kölcsönös támogatás csodás motiváció tud lenni.

6. kérdés – KI SEGÍTHET EBBEN?

Legtöbbünknek jót tesz, ha odafigyel ránk valaki… Lehet érdemes volna kipróbálni pár személyi edzést edzői felügyelet alatt? A konditermek bő kínálatában mindenki rátalál valami érdekesre – legyen szó konditermi edzésről, vagy akár csoportos órákról. Szintén gondolkozzunk el a lehetséges segítségről a hétköznapi dolgokban is.

Ki tud segíteni akkor, ha a gyerekek esetleg betegek lesznek, mi pedig edzeni szeretnék? Ki tudna helyettünk megfőzni vagy bevásárolni? Kihez fordulhatunk, ha segítségre lesz szükségünk? Még ha a segítséget nem is vesszük igénybe, mégis nagyon jó tudni, hogy nehézségek esetén van, aki segít.

7. kérdés – ÉS MI LESZ AKKOR, HA NEM SIKERÜL?

A B terv mindig jól jön. Mit fogunk csinálni, ha kint esik az eső, mi pedig futni szerettünk volna? Mit teszünk majd, ha tovább kell a munkahelyünken maradnunk és nem érjük el az edzést?  Találjunk ki pótlehetőségeket arra az esetre, ha a dolgaink nem a terv szerint haladnak. Ha a helyzet véletlenül úgy alakul, azonnal találunk megoldást, mert fel leszünk rá készülve.

8. kérdés – MIVEL JUTALMAZZUK MEG MAGUNKAT?

Ha sikeresen haladunk az általunk összeállított tervben, jutalmazzuk meg magunkat! Találjunk ki olyan apró jutalmazásokat, amelyek könnyen elérhetőek, mégis örömet okoznak nekünk és legalább heti 1x alkalmazni tudjuk őket. Ez lehet egy jó film, egy kávé a barátokkal, egy aroma-fürdő, masszázs, mozi… Rajtunk múlik. 

MUDr. Marie Skalská, autorka článku

MUDr. Marie Skalská, a cikk szerzője

9. kérdés – HOGYAN FOGJUK BETARTANI A TERVÜNKET?

Nézzük meg más szemszögből is ugyanazt a dolgot – az előzőfogyókúránk kudarcát. Gondolkodjunk el azon, miért nem sikerült, hol voltak a gyenge pontjaink? Azért kellett abbahagyni az edzést, mert sok munkahelyi teendőnk akadt? A normális és rendszeres életmódunkat félbeszakította egy all-inclusive nyaralás? Stresszes helyzetbe kerültünk és mellőztük a fogyókúrát? Ha tudjuk, mi volt az, ami problémákat okozott a múltban, tanuljunk belőle. Mit tudnánk most máshogy csinálni? Mik voltak a közelgő kudarc figyelmeztető jelei?Senki sem tökéletes, de a siker kulcsa a saját kezünkben van.

Legyünk kedvesek magunkhoz és tiszteljük a testünket. A testünk a leghűségesebb partnerünk. Őszintén köszönjük meg neki, hogy jóban-rosszban állandóan velünk van. Higgyétek el, meg fogja hálálni.

cikk szerzője: MUDr. Marie Skalská
Egyéb érdekes olvasnivalók:

Étkezés éjszakás műszakban

27.7.2021 Dine4fit.hu Cikkek, Érdekességek, Hogyan fogyókúrázzunk egészségesen?

Hozzászólások

A hozzászólások nem képviselik a szerkesztők vagy a blog üzemeltetőjének véleményét.

Hozzászólás írása

Kapcsolódó cikkek
Hogyan fogyjunk a Dine4Fit alkalmazással Hogyan fogyjunk a Dine4Fit alkalmazással

A Dine4Fit alkalmazás lehetővé teszi, hogy mindenki könnyedén kontrollálni tudja a saját étrendjét, és így elérje a kívánt alakját.

Nézzék meg mennyire egyszerű, és mit tanácsolnak azok a felhasználók, akiknek az alkalmazás segítségével sikerült lefogyniuk.

Az egész cikk 21.6.2022 0

Tíz tanács a zsírok helyes használatához Tíz tanács a zsírok helyes használatához

A zsírok nem egyformák. Valószínűleg nem fognak meglepődni azon, hogy az egyes zsírok nagyon különböznek egymástól, nemcsak a szervezetünkre és így az egészségünkre gyakorolt ​​hatásukat tekintve, hanem a főzés és az ételkészítés során jellemző tulajdonságaikat tekintve is.

Állandóan mérlegelni kell, hogy milyen célra használjuk fel a zsírt…

Az egész cikk 16.6.2022 0

Köröcskék a Dine4Fit alkalmazásban: Hová tűnt a rost? Csak semmi pánik! Köröcskék a Dine4Fit alkalmazásban: Hová tűnt a rost? Csak semmi pánik!

Meglepő módon egyetlen szabályozás sem írja elő a rostértékek feltüntetését az élelmiszerek csomagolásán.

Megismerhetjük a tápértékeket, kJ-ban és kcal-ban 100 grammonként, az összetételt, a tartósítószereket, a vitaminokat, a zsírokat, a szénhidrátokat, a fehérjéket, a sótartalmat… A rostokra vonatkozó adatokat viszont nem. És ilyenkor a Dine4Fit alalmazás felhasználói gyakran össze vannak zavarodva.

Az egész cikk 30.5.2022 0