28.10.2021 Dine4fit.hu

A bazális anyagcsere új számítása, és egyéb újdonságok a Dine4Fit alkalmazásban

Amint bizonyára észrevették, folyamatosan igyekszünk javítani a Dine4Fit alkalmazást. Némelyik változás azonban első ránézésre nem egyértelmű.

Itt egy rövid áttekintés az utolsó javítások egyikéből.

A bazális anyagcsere alapszámítása

Egyik fő és nagyobb változás a BMR számítás, ami az angol rövidítésből ered – basal metabolic rate. Magyarul ezt bazális anyagcserének, avagy alapanyagcserének nevezzük, amit lehetne bazális (alap) metabolikus leadásnak/folyamatnak nevezni. Egyszerűen mondva az érték azt az energiamennyiséget határozza meg, amelyet a szervezet teljes nyugalmi állapotban elhasznál, vagyis azt az energiát, amit akkor éget el, amikor nem csinálunk semmit, és nem is emésztünk semmilyen ételt. Erre több számítási módszer is létezik.

novinky v aplikaci Kalorické tabulky

Az első képlet 1918-ban jelent meg, amit Harris-Benedict egyenletnek/képletnek neveznek. A BMR értéket a test felületéből számítja ki (magasság és súly alapján), életkortól, nemtől, valamint az oxigén és széndioxid értékektől függően. Ennek az egyenletnek egy később módosított és javított változatát a Dine4Fit alkalmazásban is használtuk.

Létezik azonban egy még pontosabb számítás is, ez pedig a Mifflin-St. Jeor képlet 1990-ből. Amennyiben a felhasználónak a BMI indexe normál tartományba esik (vagyis a BMI index 19 – 25 közé esik), akkor nincs szükség a testzsír-szászalék értékére, így jelenleg ez a képlet a legpontosabb.

  • Azon felhasználók esetében, akiknél a BMI-index a normál tartományon kívül esik, a Katch-Mcardle képletet használjuk, ami a testzsír értéket is figyelembe veszi számításkor.

Adatok a számításhoz

A számítások tételei is megváltoztak, melyek most már a következő adatokat tartalmazzák: testzsír (a fent nevezett Katch-McArdle képlet féle BMR számításhoz), fizikai aktivitás (ülő, kissé aktív, közepesen aktív, nagyon aktív, rendkívül aktív, nincs aktivitás) és a cél, ahol további három tétellel találkozunk:

  • Fogyás (15 % kerül levonásra a teljes kalóriából),
  • Izomtömeg növelés (10 % kerül hozzá pluszba a teljes kalóriához),
  • Fittnek lenni (nem változik).

A cél alapja

Megváltoztattuk a tápanyagok, avagy a makrotápanyagok arányát is a felhasználó által elérni kívánt cél alapján. Tucatnyi elérhető forrást vizsgáltunk, úgy az Egészségügyi Világszervezet, mint a fitnesz és fogyókúra szakértők ajánlásait, hogy képesek legyünk az értékeket a lehető legpontosabban beállítani:

  • Fittnek lenni cél esetében a fehérjék 25 %, szénhidrátok 47 % a zsírok 28 %,
  • Fogyás esetében a fehérjék 28 %, szénhidrátok  43 % és a zsírok  29 %,
  • és végül az Izomtömeg növelés cél esetében – a fehérjék 25 %, szénhidrátok 49 % a zsírok 26 %.

Egyéb változások a számításokban

További változásokon esett át a cukor, folyadék, só és a telített zsírsavak számítása is:

  • A cukrok esetében a számítás az Egészségügyi Világszervezet ajánlásain alapul, ami a napi bevitelnek a férfiak esetében maximum 8 %-nak, a nők esetében maximum 7 %-nak kellene lennie.
  • A folyadékbevitel számítást külön kell végezni a férfiaknál és külön a nőknél, továbbá a súly és aktivitás szerint. A nők esetében a napi folyadékbevitelnek 2 és 3,1 liter között, a férfiaknál 2,5 és 4 liter között kellene lennie.
  • Az Egészségügyi Világszervezet információja alapján a napi sóbevitelt lecsökkentettük 6 grammról 5 grammra.
  • A telített zsírsavak eredeti számításánál fix értéket használtunk, most a napi bevitelnél az arányuk nem haladhatja meg a 10 %-ot.

szerző:

Jan Lipšanský

Forgatókönyvíró, újságíró, író, a Cseh Televízió munkatársa, jelenleg két fiával töltik kellemesen mindennapjaikat, és együtt utazgatnak.

Egyéb érdekes olvasnivalók:

Nem megfelelő élelmiszer-kombinációk a súlycsökkentéshez

28.10.2021 Dine4fit.hu Cikkek, Érdekességek

Hozzászólások

A hozzászólások nem képviselik a szerkesztők vagy a blog üzemeltetőjének véleményét.

Hozzászólás írása

Kapcsolódó cikkek
Hogyan étkezzünk helyesen edzés után? Hogyan étkezzünk helyesen edzés után?

Az edzések utáni táplálkozás, vagy étrend-kiegészítés nagyon népszerű téma, ahol szó szerint sokszor egymásnak ellentmondó különböző vélemények keverednek.

Egyesek a proteint javasolják, mások a szénhidrátra esküsznek, a többiek pedig csak a fejüket forgatják, hogy miért is kell ezzel ennyit foglalkozni. Honnan is vesszük ezeket a véleménykülönbségeket?

Az egész cikk 29.11.2021 0

Alkoholmentes sörök: Tényleg kevesebb kalóriát tartalmaznak? Alkoholmentes sörök: Tényleg kevesebb kalóriát tartalmaznak?

Kérem, felejtsék el az almás cidereket, és azokat a „limonádékat”, amelyekben minimális a sörtartalom, és nagyon magas tartalmú lime, vagy bodza …stb. ízesítéssel készülnek.

Az alkoholmentes sörnek nincs alkoholtartalma, viszont az íze olyan, mint a valódi söré, és nem a limonádéé.

Az egész cikk 29.11.2021 0